Bli mentalt tuff till din träning avsnitt 151

I veckans avsnitt snackar vi om att vara mentalt tuff när man tränar och hur man blir det. Det går inte att komma ifrån att de som får bra resultat av sin träning också är personer som vågar pusha sig själva det lilla extra. Men hur blir man en sån person och kan man ändra sitt tänkande? Vi svarar också på en lyssnarfråga om urinläckage vid tunga lyft.

Hålltider:

0.00 Intro om mul- och klövsjukan, Crossfit Eken och Rumpboken

12.20 Lyssnarfråga: “Hur får jag bäckenbotten att samarbeta med buktrycket vid tunga lyft? Jag läcker framför allt vid marklyft över 100kg”

23:45 Mental tuffhet, vad betyder det? Tre olika forskningsstudier visar att tränande kvinnor inte tog i tillräckligt när de fick välja belastning själva (länk, länk och länk) Hur kan du få dig själv att ta i mer, och att komma utanför din komfortzon?

54:01 Tre tips på hur du kan bli mentalt tuffare när du tränar:

  1. Definiera några saker som skulle innebära att du var tuffare, för dig. tex:
  • Inte missa något träningspass
  • Slå minst ett reps-pb varje vecka
  • Följa ett program varje månad
  • Läsa på om något av din träning varje vecka
  • Ta ut dig i en konditionsövning
  • Tänk på något du ser fram emot med ditt kommande träningspass varje gång
  1. Bygg mental styrka genom praktik: följ punkt 1
  • Gör den extra repen i dina träningspass
  • Säg det du vill på mötet
  • Åk till gymmet även om du känner dig trött
  • Gör ett träningsset/ett pass varje vecka som verkar vidrigt till exempel på tid eller reps (tänk crossfit) du kan börja med 2 minuter denna vecka, och öka en minut per vecka
  • Gör max antal reps på 60-70 procent av 1RM av en basövning efter dina set
  1. Var konsekvent
  • Små saker som ger stor förändring över tid
  • Håll dig till din plan och skit i att hela tiden stirra på siffrorna, följ planen
  • Släpp taget efter ett dåligt pass
  • Öva på att faila
  • Öva på att maxa – i olika övningar
  • Visualisera att du kan
  • Öva på att fokusera – Skapa en ritual kring det
  • det kommer vara dålig sömn, dålig kost, sjuka barn, stress. Kanske inte alltid lyssna på det utan följa programmet?

Här kan du lyssna på avsnittet. Du kan även lyssna i din smartphone i en podcast-app, eller på Spotify.

///

Spana in våra träningsprogram Bli en beefcake samt Hållfast kropp – ett förberedande program för dig som vill bli redo att börja lyfta.

Missa inte Mandalayas Don’t run – ett konditionsträningsprogram med roddmaskin för dig som styrketränar.

Poddradion Styrkebyrån produceras av Johanna Barvelid och Clara Fröberg. Missa inte Styrkebyråns nyhetsbrev innan de kommer, anmäl dig här.