Biomekanik, ap-index och T-rexarmar #149

It’s monday baby och vi snackar de viktiga frågorna i livet – det vill säga SPA, dejting och att tända på sig själva som par. Men okej vi snackar också om att Clara har T-rex-korta armar och hatar marklyft, vad ap-index är för någe och hur biomekanik påverkar dina lyft. Och så snackar vi om David som kör Bli en beefcake Päronsplit som vi tog fram (skilsmässo)programmet åt, samt svarar på en lyssnarfråga om hur länge man ska köra samma träningsprogram egentligen. Mycket flum idag så håll i hatten och gå efter hålltiderna om du är into serious shit:

Hålltider:

0.00 Intro – Clara bänkar för tungt och har korta armar.

09:53 Johanna och Anton har varit på hotell-date med Spa.

22:40 Bli en beefcake Päronsplit – rapport från David som följer programmet

26:36 Veckans lyssnarfråga: Jag har kört beefcake 3 split nu i 3 varv och älskart. Jag har ökat i princip hela tiden, ibland mer och ibland mindre både i basövningar och assisterande, men nu känner jag att jag inte vet om tekniken håller för att öka mer jag känner att det blir lite tungt. Hur jag jag tänka? Hur länge kan jag köra programmet?

33:57 Biomekanik – hur kan korta T-rexarmar påverka dina marklyft, vad är Ap-index? Vilka övningar rekommenderar Greg Nuckols för kortarmade marklyftare?

Övningarna:

  • Pausböj
  • Pausfrontböj
  • Tunga kronlyft
  • Magövningar som abwheel / rollouts

Här kan du lyssna på avsnittet, du hittar det även i din podcastapp eller på Spotify.

 

///

Spana in våra träningsprogram Bli en beefcake samt Hållfast kropp – ett förberedande program för dig som vill bli redo att börja lyfta.

Missa inte Mandalayas Don’t run – ett konditionsträningsprogram med roddmaskin för dig som styrketränar.

Poddradion Styrkebyrån produceras av Johanna Barvelid och Clara Fröberg. Missa inte Styrkebyråns nyhetsbrev innan de kommer, anmäl dig här.