Greppstyrka 2.0 och stora underarmar avsnitt 150

Hej Bullen, jag har ett problem. Mitt grepp håller inte för att hänga i ett räcke och i de tunga marklyften glider stången ur händerna. Vad ska jag göra? I veckans avsnitt uppdaterar vi oss om greppstyrka och det var ett tag sedan vi pratade om det (avsnitt 29 hittar du här). I det här avsnittet fördjupar vi oss i underarmen och hur styrka och volym i underarmen hänger ihop med händerna och våra armbågar. Vi svarar också på en lyssnarfråga om nacken i marklyft.

Hålltider:

0.00 Intro om feber, strypböj, PMS och Russian squat routine.

10:29 Lyssnarfråga:”Jag har en fråga gällande marklyft man ser och hör ofta olika gällande huvudet och nackens position i marklyft, hur ska en tänka? Jag har fått höra att man ska titta uppåt när man “ska uppåt?”

15:17 Grepp 2.0 och underarmsstyrka

Hur hänger underarmar och greppstyrka ihop?Underarmsstyrka och volym för underarmarna, vad är det bra för? Hur hänger underarmarna ihop med armbåge och händer och skillnad mellan isolerad volymträning och mer uthållighets- och maxstyrketräning för greppet.

25:26 Prehab

Vanligt med smärta i handled vid bänkpress eller armbåge vid chins och pullups. Hur kan vi träna då och hur hjälper greppträning?

35:39 Lista på övningar för volym i underarmarna och styrka för greppet:
Underarmens volym:

6-15 reps

  • Handledscurl
  • Zottmancurl (underarmscurl)
  • Bicepscurl med fat gripz

Greppstyrka generellt:

Uthållighet/maxstyrka/isometeriskt

  • Hänga – först som det är och sen viktat, olika häng, rep, ringar, räcke, olika tjocka
  • Hänga falsegrip – hänga på handleden
  • Farmers carry
  • Marklyft med stopp på sista repen
  • Tyngre marklyft från upphöjning det vill säga kort lyftsträcka och hålla kvar
  • Pinchövningar – nypövningar – nyp viktplattor
  • Fingertoppshäng (greppbräda), klättra, klossar,
  • Tumlås vid marklyft

Här kan du lyssna på avsnittet, eller i din podcastapp eller på Spotify:

///

Spana in våra träningsprogram Bli en beefcake samt Hållfast kropp – ett förberedande program för dig som vill bli redo att börja lyfta.

Missa inte Mandalayas Don’t run – ett konditionsträningsprogram med roddmaskin för dig som styrketränar.

Poddradion Styrkebyrån produceras av Johanna Barvelid och Clara Fröberg. Missa inte Styrkebyråns nyhetsbrev innan de kommer, anmäl dig här.