Ny forskning om magträning efter graviditet avsnitt 147

I veckans avsnitt uppdaterar vi oss om vad den senaste forskningen säger om träning och framför allt magmuskelträning efter graviditet. Ska vi fortfarande inte rekommendera buktryck och crunches till postgravida? Vi svarar också på en fråga om varför vi adderar ett rövband till vissa höftlyftsövningar, och snackar om en studie om att träna efter RPE vs maxstyrka.

Hålltider

0.00 Intro om Göteborg, löpning, snickisnack och Johannas träning

11:25 Veckans lyssnarfråga

David som kör päronsplit:

”Vad är funktionen med att sätta ett powerband runt knäna när man gör höftlyft med skivstång?

18:22 Träning av de inre magmusklerna efter graviditet och bracing vs hollowing

Vad är hollowing? Under flera år har man sagt till postgravida att inte träna övningen crunch och buktryck. Nya studier visar dock att det inte är något problem, snarare tvärt om.

Vi pratar om den gravida kroppen – vad händer vid graviditet? Vad händer efter graviditet?

Vad är rätt och fel, vad säger ny forskning? Ska vi fortfarande rekommendera isometrisk (statisk) träning av den inre magmuskeln transversus abdomini?

55:34 Lite gnäll om PMS och barnbråk

1:04:58 Nördbyrån

RPE vs maxstyrka – en studie har tittat på skillnaden i styrkeutveckling för två grupper som tränade efter RPE-systemet eller efter sitt 1RM.

Här hittar du avsnittet, eller lyssna i Spotify eller i din podcast-app:

///

Spana in våra träningsprogram Bli en beefcake 2-split, 3-split eller 4-split samt Hållfast kropp – ett förberedande program för dig som vill bli redo att börja lyfta.

Missa inte Mandalayas Don’t run – ett konditionsträningsprogram med roddmaskin för dig som styrketränar.

Poddradion Styrkebyrån produceras av Johanna Barvelid och Clara Fröberg. Missa inte Styrkebyråns nyhetsbrev innan de kommer, anmäl dig här.