Pausmark med Daniel Richter avsnitt 164

I veckans kortavsnitt snackar Clara pausmark med Daniel Richter, grundare av Styrkelabbet och supercertifierad marklyftare. Vi går igenom lyftet i starten från golvet till utlåsning i toppen och avhandlar: Vem har nytta av pausmark, hur går lyftet till, hur lång tid bör du pausa och finns det egentligen några nackdelar med pausmark?

Tre bra grejer med pausmark, enligt Daniel:

1. Du tvingas hitta en effektiv position. Det innebär bland annat att du kommer öva in att hålla stången nära kroppen för att inte slösa kraft. Och, eftersom början av lyftet generellt är den kritiska/svagaste delen av ett marklyft är det viktigt att ta tillvara på hävarmarna där.

2. Pausen uppmuntrar en effektivisering av anspänningen. Pausa och låt vikten berätta för kroppen vad som måste vara spänt och vad som kan slappna av. Det lämnar mer kräm till rätt muskler när du tar med dig det nya rörelsemönstret tillbaka till de vanliga marklyften igen.

3. Det blir en naturlig begränsning av vikterna, vilket kan göra övningen extra lämplig att ha på en andra marklyftsdag i veckan. Många tycker att det lätt blir för tungt med två vanliga marklyftspass per vecka, men ett marklyft- och ett pausmarkspass brukar folk klara bättre.

Hur länge ska du pausa?
Du bestämmer, men inte så länge att du måste kliva ned för mycket i vikt, och inte så kort att det knappt syns. Räkna till tre i huvudet, till exempel!

Vid vilken höjd ska du pausa?
Beror på, men de flesta bör enligt mig försöka pausa så nära golvet som möjligt. Sikta på att pausa 1 mm upp så kommer det bli 5 cm.

Finns det någon nackdel med pausmarklyft?
Pausmark har egentligen bara en stor nackdel, och det är … att det är fruktansvärt.

Avsnittet är 15 minuter och 39 sekunder långt. Enjoy!

Du hittar det även där poddar finns.

////

Spana in vår bok Rumpboken – få en stark och stabil röv som drar tunga mark och pallar livet!

Poddradion Styrkebyrån produceras av Johanna Barvelid och Clara Fröberg. Missa inte Styrkebyråns nyhetsbrev innan de kommer, anmäl dig här.