Varför ska du göra isolerade övningar? Styrkebyrån avsnitt 160

Fyra isolerade övningar – våra favoriter i veckans kortavsnitt (26 minuter).

I veckans torsdagsavsnitt snackar vi bodybuilding och muskelvolym – med isolerade övningar. Varför ska du göra dem och måste du göra dem? Isolationsövningar är övningar som utförs över en led där man försöker isolera en viss muskel eller muskelgrupp. Knäböj är till exempel en flerledsövning som aktiverar flera muskler och jobbar över flera leder.

Positivt med flerledsövningar – stora övningar:

  • Mer bang for the buck
  • Sparar tid
  • Blir stark i hela kroppen
  • Jobbar med hela kroppen som en enhet

Varför göra isoleringsövningar?

  • Lägre skaderisk
  • Mindre jobbigt = mer ork för volymträning för en muskel
  • Träna en specifik muskel som komplement till basövningarna, en svaghet
  • Vid skada

Kompletteringen kan vara till exempel för att komma åt samma muskelgrupper volymmässigt men inte bli lika trött.


Fyra bra isolerade övningar

  • Tricepspress i rep (bakom nacken kommer åt långa huvudet, ingen basövning gör på samma sätt, tex)
  • Bicepscurl
  • Benspark – framsida lår
  • Lårcurl – baksida lår

Våga sänka vikterna! Inte lassa på och cheatcurla/tappa tekniken. Vi hörs igen på måndag!

Här kan du lyssna på podden, eller i Spotify eller i din podcast-app: