Höftböjaren iliopsoas Styrkebyrån avsnitt 231

Höftböjaren är en av kroppens starkaste muskler och består av tre separata muskler: psoas major, psoas minor och iliacus. Tillsammans bildar de en stark muskel som heter iliopsoas som oftast kallas bara för psoas (uttalas ”soas”). Musklerna har tillsammans en funktion att böja höftleden. Den är viktig i de flesta rörelser vi gör men framförallt när vi går eller springer. En tajt muskel kan som vi brukar säga vara en svag muskel och ibland kan det hjälpa att stärka upp musklerna runt om som är involverade i rörelsen du vill utföra smärtfritt, samt att stärka upp och på så vis mjuka upp iliopsoas på skonsamma sätt med styrketräning. En svag psoas kan leda till ett sittande löpsteg eller en tajt känsla, smärta eller klickande i höften. Det kan bidra till smärta i både rumpa, knän, ländrygg och bäcken. Vi listar några bra övningar för att träna höftböjaren. Dos efter behov och person, vissa övningar är tyngre än andra.

Hängande knä-/benlyft
Ryggliggande diagonala fällknivar
Deadbug med miniband runt fötterna
Sittande benlyft över föremål
Situps

Och i förlängning alla övningar som tränar bålen och sätet och därmed avlastar spänd höftböjare

Obliquerna – pallof press, suticase carry, joystick press på knä
Enarmsbänkpress med hantel
Hipthrust i olika versioner
Ryggresningar/reverse hyper
Insida lår/adduktorer: köpenhamnsplanka/abduktion

Avsnittet är 20:31 långt