Träna vid sjukdom avsnitt 199

Att vara sjuk och inte kunna träna är sjukt frustrerande för den som är van att vara aktiv, men hur kan du tänka vid förkylning eller liknande och hur kommer du bäst tillbaka igen efter ett sjukdomsuppehåll?

När man är sjuk och ska bli frisk sker är också kroppen nedbruten och behöver laga sig igen, och tar inte optimalt upp träningen om den ändå utförs. Skaderisken blir också större.

I värsta fall kan träning vid sjukdom orsaka myokardit – hjärtmuskelinflammation, det är superallvarligt. Risken är inte enorm men om du kan undvika det så gör det! Vila när du är sjuk istället för att träna.

Generellt kan man säga att om du orkar storstäda lägenheten och gå alla trappor upp i ett hus om inte hissen fungerar – då kan du träna. Du får helt enkelt lyssna på kroppen. Behöver du extra sömn, vila hemma och känner dig allmänt under isen – gör det inte.

Hur mkt tappar du efter ett uppehåll?
Du bibehåller utan att tappa muskelmassa 3-4 veckor, du kommer känna i styrkan men det kommer snabbt tillbaka

Helt sängliggande tappar du muskelmassa på 2 veckor

Forskning visar att på otränade och tränade personer att atrofi sker efter ca 3-4 veckor utan träning. Källa 

Försök få i dig protein varje dag om du är en styrkeidrottare, så har du större chans att bibehålla muskelmassa.

Avsnittet är 18 minuter.