Friskvård för företag

Hälsa och träning är något som många arbetsplatser jobbar med först när en medarbetare blir sjuk eller stressad. Vi tror att hälsoarbetet på ett företag måste finnas med i grundvärderingarna, på ledningsnivå, och att det inte bara handlar om att få folk att gå till gymmet 60 minuter varje vecka eller att alla anställda får en friskvårdscheck till ett motionslopp.

Hälsa och friskvård betyder att vi lever länge, mår bra på jobbet och hemma, har energi till att vilja röra på oss och att vi kopplar ihop hjärnan med resten av kroppen.

Styrkebyrån erbjuder både små och stora hälsopaket för företag, allt från enskilda föreläsningar om vardagsmotion och livspussel, till större hälsosatsningar.

Här är några av Styrkebyråns företagstjänster:

Mental ergonomi och långsiktig hälsa
Föreläsning. Att erbjuda alla anställda ett träningspass varje vecka eller en friskvårdspeng – är det det mest hälsosamma i längden? Hur ser den mentala ergonomin ut på ditt företag? Alla som är någorlunda uppdaterade idag vet att vi behöver röra på oss, äta grönsaker och i bästa fall också träna för att må bättre men skapar vi förutsättningar för det i vår vardag och på jobbet? Finns det en anledning till att det här ändå är så svårt att få till? Om du rattar karriär, familj och fritidsaktiviteter – finns det plats för fler åtaganden om kalendern är överbokad redan på måndag, nästa vecka och sedan nästa helg? I den här föreläsningen pratar vi om hur både du som arbetsgivare och anställd kan skapa långsiktiga förutsättningar till en mer hälsosam vardag där träning också innehåller planerad återhämtning och där tid i köket är något som ger energi och inte är en ytterligare stressfaktor.

Upplägget skräddarsys efter behov och grupp och kan även innehålla gruppträning och individuell träning och rådgivning.

Träning individuellt eller i grupp
Vi håller i styrketräning i grupp för de kollegor som vill köra ihop och/eller individuell träning. I våra lokaler på Söder i Stockholm har vi möjlighet att ta emot små som stora grupper.

Fler föreläsningar

  • Bli stark – hur funkar det?
  • Träningsprogrammering, styrkeutveckling, hypertrofi

Workshops för gym

Bålen, buktryck och knipträning
Bålen är central för kroppen och styrkan. En stark bål pallar att hålla uppe en kropp med en tung skivstång på och det är från bålen vi hämtar en stor del av kraften vi behöver när vi tränar. Under två timmar träffas vi och går teoretiskt igenom bålen, dess muskler och dess funktion, buktryck, bäckenbotten och knipträning. Vi tränar också och tittar praktiskt på övningar som kan vara bra för bålen – allt från knäböj, marklyft till rena knipövningar. För dig som i ditt jobb vill kunna applicera vad forskningen säger idag om urinläckage och magträning.

Styrkelyft: knäböj, marklyft och bänkpress
En workshop i ett av lyften pågår i två timmar och vi blandar praktik och teori. Vi går igenom och tillämpar de principer som finns inom styrketräning och vi gör sjukt många lyft tillsammans. Syftet med dagen är att du ska få en större förståelse för dina lyft och verktyg att jobba med i din egen träning samt lära ut till andra. Vill du göra ett maxlyft under workshopen går det bra! Alla är välkomna oavsett nivå, vi individanpassar upplägget efter gruppen.

Rumpträning
Rumpan är utgångspunkten för det mesta du tar dig för – oavsett om det gäller att lyfta skrot, springa eller bara hålla dig upprätt och ta dig runt i vardagen. Därför kan rumpan vara din främsta tillgång när den är vältränad och stark, eller din största bromskloss när den är svag och försummad. Under två timmar träffas vi och går teoretiskt igenom rumpan och dess funktion, samt tränar och tittar praktiskt på de övningar som enligt vetenskap och forskning tränar rumpan på bästa sätt. För dig som vill ta din rumpträning till nya höjder, oavsett om du vill bygga en bubbelrumpa som får det att regna likes, prestera bättre i din idrott eller dra tyngre marklyft.

Varför träna rumpan?
Det kan finnas flera skäl till att lägga extra fokus på att träna rumpan.

  • Styrka och prestation. Rumpan består av kroppens största och starkaste muskel – gluteus maximus – och en stark rumpa kan göra stor skillnad för din prestation inom i princip alla idrotter där du står på fötterna. I styrkelyft och tyngdlyftning är rumpan en av de allra viktigaste muskelgrupperna, särskilt vid drag från marken såsom marklyft. I till exempel lagsporter och friidrott är rumpan viktig för att accelerera, springa snabbt, hoppa långt eller högt, byta riktning, och för att stabilisera bäcken, ben och bål.
  • Utseende. En mer vältränad rumpa kan dessutom göra en stor skillnad för ditt visuella intryck, och signalerar vitalitet och styrka.
  • Skadeförebyggande. Till sist finns det skäl att tro att en stark och vältränad rumpa kan minska risken för skador och problem i rygg, knä och höft, på grund av dess centrala placering och stabiliserande funktion.

Kontakta oss på [email protected] eller ring oss för att få veta mer.