Träningsutrustning till våra träningsprogram

av En de vanligaste frågorna vi får är vilka redskap och vilken utrustning som behövs till våra träningsprogram. Vi är svinglada över att kunna samarbeta med Gymkompaniet, ett företag som inte bara säljer träningsutrustning utan också står för en skön filosofi och syn på träning.

Här nedan kommer vi sammanfatta några av de vanligaste prylarna som finns med i våra träningsprogram och hur de används i dem. Förhoppningsvis kan du hitta något att komplettera med till din träning. Och kom ihåg att det finns inte någon perfekt övning eller redskap. Om något verkar krångligt eller inte finns på ditt gym – byt ut till ett annat redskap eller en övning som du gillar bara. Kontinuitet är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för att få resultat av din träning, inte exakt om du gör hammercurl eller en vanlig curl eller om du använder ett brett eller tunt miniband.

Okej då kör vi:

Vi har alltid med en uppvärmningsdel i våra program som syftar till att aktivera den eller de muskelgrupper som du ska använda i din styrkedel av passet sedan. Det kan handla om att aktivera skulderpartiet till bänkpress, eller rumpan till knäböj. Eller axlarna och rotatorcuffen för stående press. Här gillar vi att jobba med olika typer av minibands (elastiska band) eller powerbands (lite större gummiband som du även kan göra chins med).

Här hittar du längre gummiband för exempelvis chins, isärdrag för skuldrorna eller facepulls

Och mindre minibands (för exempelvis rumpa och axlar).

I styrkedelen fokuserar vi i de allra flesta programmen på skivstången och jobbar med knäböj, marklyft och bänkpress

Här hittar du både set och enskilda stänger, grymt bra om du ska bygga ett hemmagym. Sedan behöver du förstås viktplattor till dem 🙂

Sen är vi ett stort fan av assistansövningar och lägger ofta till tre till fyra stycken med övningar där du jobbar med variationer av basövningar eller isolerade övningar till muskelgrupper som du använder i de stora lyften.  Något vi i princip alltid jobbar med är kettlebells. Här kan du jobba med svingar, raka marklyft, knäböj (goblet squat), pressar och farmers walk. För att köpa en kettlebell att svinga med – köp inte en för lätt vikt. Här vill du jobba med höftfällningen och inte veva på med armarna. Vi rekommenderar en startvikt för kvinnor på 16 kg och minst 24 för män.

Hantlar är också bra. Vi älskar övningar som tricepsextension, bicepscurl, olika typer av pressar, step-up och kanske en bulgarian split squat. Hexagonhantlarna är bra och du kan även göra armhävningar på dem. Förresten är vi också förtjusta i våra armhävningshandtag som vi har med i flera träningsprogram. Om du inte orkar göra en strikt armhävning på tå, i dem, kan du jobba nedåt excentriskt och komma upp på knä. En grymt bra övning som du kan belasta med extra vikt på ryggen, eller bara göra som den är. Du får ett ökat rörelseomfång med handtagen, och kan jobba extra bra med skulderblad. Plus att axlarna hamnar i en bra position. 

Med den här utrustningen ovan kommer du riktigt långt med din träning och har inga problem att bli en beefcake. Det går alltid att köpa mer grejer och det kan ju vara ett sätt att hålla igång motivationen. Det går också att komma långt på att bara ha en skivstång. Men prehab och bodybuilding är liksom den extra kärleken som vi alltid adderar till vår egen träning och våra kunder. Ett bra sätt att hålla längre, vara skadefri och bli biffig och snygg på köpet.